airplanebooksbriefcase business cogs cross election entertainment fish house law lockmedicalpeopleselfservices socialtax

En hilsen til Uummannaq

Fra borgmester Lars Erik Gabrielsen
23. juni 2026

Fra borgmester Lars Erik Gabrielsen

 

Vi modtog i går den alvorlige besked om, at elværket i Uummannaq er blevet ramt af brand. Det er en meget trist og alvorlig situation, som berører os alle.

 

Siden vi blev orienteret om hændelsen, har kommunen været i tæt kontakt med Grønlands Selvstyre og de relevante myndigheder. Der arbejdes målrettet og i et godt samarbejde på at sikre borgernes tryghed og på hurtigst muligt at finde løsninger på de udfordringer, som branden har medført.

 

Kommunikationen er i øjeblikket udfordret. Derfor vil jeg opfordre alle til at hjælpe med at dele de informationer og meddelelser, som myndighederne udsender. På den måde kan vi sikre, at vigtig information når ud til alle borgere. Jeg vil samtidig understrege, at det er vigtigt at følge de anvisninger og anbefalinger, som myndighederne giver.

 

Kommunen er til rådighed for borgerne. Der kan rettes henvendelse til det gamle forsamlingshus, hvor man kan lave mad og få den nødvendige hjælp og service, der efterspørges. Samtidig arbejdes der på at etablere en varmestue, så borgere med behov kan få et varmt og trygt opholdssted.

 

Jeg ved, at situationen skaber usikkerhed og bekymring. Der arbejdes på at få etableret midlertidige løsninger hurtigst muligt, og jeg håber, at vi i løbet af de kommende dage vil se mærkbare fremskridt. Indtil da må vi stå sammen, hjælpe hinanden og udvise sammenhold.

 

På vegne af kommunen vil jeg gerne takke alle, der allerede bidrager til indsatsen, og alle borgere for deres tålmodighed og forståelse i denne svære situation.

 

Pas godt på jer selv og hinanden.